Farz-ı ayn
Kadınlar Evlerinde Örtünmedikleri Zamanlarda Rahmet Meleklerinin Evden Uzaklaştığı İle İlgili Rivayetler Ve Kaynakları;
İslami bir edep olarak kadınların süslenmeleri fazilettir. Ve fıtratlarının gereğidir. Kadınların evlerinden başka yerde üzerlerindeki örtüyü giyinmek elbise değiştirmek gereği olmadan çıkarmaları caiz değildir.
Özellikle Suudi Arabistan ve İran gibi ülkelerde modern islami kültürünün gereği olarak kadınların evlerinde örtünmedikleri ve batılı kadınlar gibi serbest ve alımlı kıyafeterle misafirlerinin yanına çıktıkları, hatta çocuklarının yanında da bu durumda gezdikleri başlarını ancak evlerinden çıkacakları zaman örttükleri, bu şekilde davranmanın da dini açıdan en doğru davranış olduğunu savundukları nakledilmektedir.
Halbuki durum böyle değildir. Müslüman kadın eşiyle başbaşa kaldığında bir erkeğin hoşuna gidecek şekilde giyinmesi caizdir, fazilettir. Aile ortamında ise uygun şekilde beden güzelliğini örtecek şekilde giyinmelidir. Normal aile ortamında da sadece eşinin yanındayken giyinmesi caiz olacak şekilde giyinmemelidir. Normal ev ortamında bulunurken de bir islami edep ve değer olarak başörtüsü ve uygun elbise ile bulunmalıdır.
-''Geleneksel islam’ın'' bu öğretisinin dayandığı bazı deliller ve hadis metinlerinden kaynakları şunlardır;
Konu ile ilgili Bir Hadis;
Behz b. Hakim’den;
Efendimiz, avretini ancak eşine ya da sahip olduğun cariyelere açabilirsin buyurdular. Dedim ki ey Allahın Rasulü, tek başınaysak ya o zaman nasıl diye sordum. Buyurdular ki elbette yüce Allah insanlardan daha fazla hayâ edilmeye layıktır, buyurdular.[1]
بهز بن حكيم عن أبيه عن جده أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: احفظ عورتك إلا من زوجتك أو ما ملكت يمينك قلت: يا رسول الله! إذا كان أحدنا خالياً؟ قال النبي صلى الله عليه وسلم: الله أحق أن يستحي منه من الناس
Not :
İmam İbn Hacer el Askalani ise hadisin senediyle ilgili değerlendirmelerden sonra hadisin sahih olduğunu kaydetmiştir. Bkz.[2]
Konu hakkında ev edeplerini içeren çok sayıda hadis vardır.
Hadisler zayıf ya da vah değildir.
Kadınların evlerinde gerektiğinde çıplak gezmeleri de caizdir. Banyo yaparken, temizlik yaparken, eşiyle birlikte olurken vs. bu caizdir.
Benim yukarıda yazdığım fetva ise; genel bir davranış tarzı olarak kadınlar tek başlarına evlerinde ya da kapalı alanlarda bulunduklarında bir İslam edebi olarak örtülü olmalıdırlar, manasındadır.
Rahmet Melekleri İle İlgili Rivayetler;
1-İbn Ömer (ra)dan;
Efendimiz (sas) şöyle buyurdular. Evlerinizde çıplak gezmeyin. Sizlerle beraber bulunan ve sadece tuvalet ihtiyacınızı giderirken ve bir erkek eşiyle birlikte olacağı zaman yanınızdan ayrılan melekler vardır. Onlardan hayâ edin ve onlara ikram edin.[3]
عن ابن عمر
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إياكم والتعري فإن معكم من لا يفارقكم إلا عند الغائط وحين يفضي الرجل إلى أهله فاستحيوهم وأكرموهم
2- Hz. Hatice vahiy meleği Cebrail efendimize gelmeye başladığında gelen varlığın melek mi şeytan mı olduğunu anlamak için efendimize kendisine yaslanmasını söylemiş yaslandığında gitmediğini öğrenince örtüsünü kaldırmış bu defa kaybolduğunu öğrenince efendimize bu gelen melek olsa gerektir. Zira şeytanlar kişi eşiyle beraber olduğunda oradan uzaklaşmazlar demiştir.[4]
قال ابن إسحاق : حدثني إسماعيل بن أبي حكيم ، أنه بلغه عن خديجة أنها قالت : يا ابن عم ، أتستطيع أن تخبرني بصاحبك إذا جاءك ؟ فلما جاءه ، قال : يا خديجة ، هذا جبريل ، فقالت : اقعد على فخذي ، ففعل ، فقالت : هل تراه ؟ قال : نعم . قالت : فتحول إلى الفخذ اليسرى ، ففعل . قالت : هل تراه ؟ قال : نعم ، فألقت خمارها ، وحسرت عن صدرها ، فقالت : هل تراه ؟ قال : لا . قالت : أبشر ، فإنه والله ملك ، وليس بشيطان .
3- Behz b. Hakim’den;
Ey Allah’ın Rasulü avretimizi kimden sakınmalı kimden sakınmamalıyız dedim. Eşinden ve cariyenden sakınmayabilirsin dedi. İnsanlar arasındayken nasıl yapalım dedim. Avretini elinden geliyorsa kimseye gösterme. Kimsenin avretine de bakma buyurdular. Ey Allah’ın Rasulü tek başımızaysak çıplak olabilir miyiz dedim. İnsanlardan hayâ etmeniz uygundur. Allah tan ise insanlardan da daha fazla hayâ etmeniz uygundur, buyurdular.[5]
حَدَّثَنَا بَهْزُ بْنُ حَكِيمٍ ، حَدَّثَنِي أَبِي ، عَنْ جَدِّي ، قَالَ : قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ ؟ قَالَ : " احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ، فَقَالَ الرَّجُلُ : يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ ، قَالَ : إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ ، قُلْتُ : وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا ؟ قَالَ : فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ "
، قَالَ أَبُو عِيسَى : هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ
، وَجَدُّ بَهْزٍ اسْمُهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ حَيْدَةَ الْقُشَيْرِيُّ ، وَقَدْ رَوَى الْجُرَيْرِيُّ ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ مُعَاوِيَةَ وَهُوَ وَالِدُ بَهْزٍ .
-------------------
وعَنْ مُعَاوِيَةَ بْن حَيْدَةَ الْقُشَيْرِيّ رضي الله عنه قَالَ : قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ ؟ قَالَ : ( احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ) فَقَالَ : الرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ ، قَالَ : ( إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ ) ، قُلْتُ : وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا ؟ قَالَ : ( فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ[6]
4-Efendimiz Cebrail (as)ın vahiy getirmek için yada bir münasebetle yanına geldiğinde Hz. Aişe elbisesini çıkarmışsa yanından uzak durduğunu ifade etmiştir.
''Ey Aişe; Cibril, sen elbiseni çıkardığın zamanlarda yanına yanaşmıyor''[7]
(فَإِنَّ جِبْرِيلَ أَتَانِي حِينَ رَأَيْتِ فَنَادَانِي فَأَخْفَاهُ مِنْكِ فَأَجَبْتُهُ ، فَأَخْفَيْتُهُ مِنْكِ ، وَلَمْ يَكُنْ يَدْخُلُ عَلَيْكِ وَقَدْ وَضَعْتِ ثِيَابَكِ ...) .
Kadın ve erkeklerin avretlerini örtmeleri ayetlerdeki örtünme emrinin gereğidir.
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ . إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِين[8]
Kadın ya da erkeklerin tek başlarınayken avretlerini açmaları ancak bir ihtiyaca binaen caiz olur. İhtiyaç dışında caiz olmaz.[9]
Rahmet Melekleri İle İlgili Ek;
Rahmet melekleri girdikleri evlerdeki iman sahipleri için istiğfar ederler, dua ederler, nimetlerin mübarek kılınması için ev hanesi için hayır dua da bulunurlar.
Bu sebeple konu önemsenmelidir.
1-Rahmet melekleri içinde suret ya da köpek bulunan eve girmez.[10]
لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا صورة تماثيل
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح
2-Evde köpek, suret ya da resim varsa melekler girmezler.[11]
لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ تَصَاوِيرُ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder