Kişinin kendini bile bile hasta etmesi haramdır;
Allah Teâlâ Bakara Sûresi 195. Ayette mealen şöyle buyuurmaktadır:
"... Kendinizi ellerinizle tehlikeye atmayın..." ayetin zahiri anlamı kişinin kendisini maddi ve manevi tehlikeye atmaması, kendine zarar vermemesi gerektiğini gösteriyor.
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur:
"Zarar vermek yoktur. Zarara zararla karşılık vermek de yoktur." [Muvatta:2/845, Beyhakî: 11718]
Bu hadis-i şerif aynı zamanda bir fıkıh kaidesidir. Mesela Ramazan ayında oruç tutan kimse hasta olmaktan korksa orucunu açabilir çünkü insan bile bile kendisini hasta etmez. Durum normale dönünce kaza eder.
Yine Rasûlullah ﷺ şöyle buyurmuştur:
"İki nimet vardır ki insanların çoğu onlar hususunda aldanmıştır: sağlık ve boş vakit" [Buhârî:6412, İbn-i Mace: 4170, Tirmizî:2304, Darimî: 2749]
Sigara içen kişi kendini bile bile hasta etmektedir hâlbuki beden emanettir. Vucudunu nerede yıprattın diye sorulacak [Bak:Tirmizî:2417]
Kul hakkı haramdır :
Peygamber -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz şöyle buyurur:
“Kimin üzerinde din kardeşinin ırzı, namusu veya malıyla ilgili bir zulüm varsa altın ve gümüşün bulunmayacağı kıyamet günü gelmeden evvel o kimseyle helalleşsin!” (Buhârî, Mezâlim, 10; Rikâk, 48)
Allah Resûlü -sallâllâhu aleyhi ve sellem- bir gün ashâbına:
“–Müflis kimdir, biliyor musunuz?” diye sormuştu. Onlar:
“–Bize göre müflis, parası ve malı olmayan kimsedir” şeklinde cevap verdiler. Bunun üzerine Resûlullah şöyle buyurdu:
“–Şüphesiz ki ümmetimin müflisi şu kimsedir: Kıyamet günü namaz, oruç ve zekât sevabıyla gelir. Fakat şuna sövdüğü, buna zina isnâd ve iftirasında bulunduğu, şunun malını yediği, bunun kanını döktüğü ve şunu dövdüğü için iyiliklerinin sevabı şuna buna verilir. Üzerindeki kul hakları bitmeden sevapları biterse, hak sahiplerinin günahları kendisine yükletilir ve netîcede Cehenneme atılır.” (Müslim, Birr 59; Tirmizî, Kıyâmet 2; Ahmed, II, 303, 324, 372)
Sigara içen insan eşini, çocuklarını, tanıdığını tanımadığını duman altında bıraktığı oluyor böyle olduğu zaman onları hem pasif içi yapmış olup sağlıklarına sebep oluyor hem de pis kokusu ile eziyet vermiş oluyor. Bir kişiye eziyet etmek ve bile bile hasta olmasına veya hastalığının artmasına veya ilerlemesine yol açmak kul hakkıdır.
İsraf haramdır
İsraf bir şeyi harcanması gereken yere harcamayıp gerekmeyen yere harcamaktır. Veya uygun olan yere değil de uygun olmayan yere harcamaktır. Allah Teâlâ bir çok ayeti kerimede israfı yasaklamış ve ondan sakındırmıştur. Örneğin Araf Sûresi 31. Ayet-i Kerimede "... İsraf etmeyin, Allah israf edenleri sevmez." buyurmuştur.
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Allah Teâlâ'nın razı olmadığı şeyleri sayarken üçüncü olarak "Malı zayi etmek" diye ifade buyurmuştur. [Müslim:1815]
Hiç şüphe yok ki yirmi lirayı alıp yakan ile sigarayı alıp yakan aynı şekilde malı zayi etmiştir. Hatta sigara yakan kişi israfın yanına kendini bile bile hasta etme ve etrafındaki insanlara eziyet vererek haklarına girmek günahlarını da işlediği için daha fazla günah işlemiş olur.
Harama Sebep Olan Haram Olur
Bütün fıkıh âlimleri kesin veya zannı galiple harama sebep olan şeyin haram olduğunu ifade etmişlerdir. Şu ayeti delil alarak mealen :
"[Putperestlerin] Allah'ın dışında dua ettikleri şeylere sövmeyin sonra onlar da Allah’a söverler." veya ayetin anlamı "Allah'tan başkasına yalvaranlara sövmeyin sonra onlar da Allah’a söverler." [Enam:108] Malumdur ki puta sövmek ve harbî kafire sövmek / hakaret mübah bir şeydir fakat zannı galib üzerine onlara sövüldüğü zaman onlar da Allah Teâlâ'ya söveceklerse o mübah haram olur.
Allah Teala "Zinaya yaklaşmayın" [İsra 32] buyurdu. Böyle buyurmak ile ona sebep olan bütün şeyleri yasakladı. Bakmak, öpmek, tutmak hep haramdır neye göre işte bu ayete göre. Çünkü harama sebep olan şey de haramdır.
Sigaranın israfa, bile bile kendine zarar verme günahına ve kul hakkına sebeb olduğu ortadadır.
Sigarayı terk et dünyada ve âhirette rahat et!
Not: Bazıları diyor ki niçin tahrîmen mekruh demiyorsun da haram diyorsun? Cevap:
1-Mübah olan bir şey harama sebep olsa o dahi haram oluyorken harama yol açan tahrîmen mekruh nasıl oluyor da tahrîmen mekruh kalabiliyor?!
2-Tahrîmen mekruh şeklinde tanımlama yaptığımızda dini bilgisi zayıf kimseler bunun sadece hoş olmayan bir durum olduğunu anlıyor. Âhirette başına bela olacağının farkında bile olmuyor. Ayrıca tahrîmen mekruh deyince "tahrîmen" kısmını atıp sadece mekruh olduğunu ifade ederek içmeye devam ediyorlar. Hâlbuki tahrîmen mekruh da tevbe edilmesi gereken bir günahtır. Ayrıca bazı âlimlere göre tahrîmen mekruhta ısrar onu haram yapar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder