17 Mayıs 2022 Salı

ŞİFA KURBANI halk arasında “şifa kurbanı” ismiyle bilinen bu uygulama, Süleyman Hilmî Tunahan (k.s.) hazretlerinin, aşağıda nakledeceğimiz “Hastalıktan halâs için” tarif buyurdukları usûl oluyor. Şöyle: “Hastalıktan halâs (kurtulmak niyetiyle) rızâ-yı İlahi için kurban kesip 60 parçaya ayrılır. Her parçanın yanına kudreti yettiği kadar 100, 200, 300’er kuruş [zamanın şartlarına göre 3 - 5 lira] veya daha ziyade para koyup talebe-i ulûma, yoksa fukara-ı müslimine dağıtılır. “es-Sadekatü teruddü’l-belâ ve tezîdü’l-ömr (Sadaka, belayı önler ve ömrü uzatır)” [Bkz. Heysemî, Mecmaü’z-Zevâid, 3, 63] hadis-i şeriflerinin sırrı zâhir olur. [Hastanın] ömrü uzar ve sıhhat bulur.” [Ahbâb Hocaefendi merhum, Notlar, gayr-i matbû, s. 68] “” Manevi reçeteler çoktur, muhteliftir. En mühimmi de, dua-niyaz-tazarru ve ilticadan, imkân nisbetinde hayr u hasenâttan, kurban ve sadakadan geri kalmamaktır. *** Araştırmalarımız esnasında, sadedinde olduğumuz usûl hakkında müstakil bir hadis-i şerifle karşılaşmış değiliz. Fakat olması da gerekmez. Esasen vacip olan kurbanı da, hayat nimetine şükrün bir ifadesi olarak kesiyoruz. Binaenaleyh Cenab-ı Hakk’ın, sıkıntı-belâ ve musibetlerden kurtarması, her türlü dert ve hastalıklarımıza şifa vermesi niyetiyle ve O’nun rızası için şüphesiz ki nâfile kurban kesebiliriz. Etiyle ilim talebelerine, yoksa yoksullara yukarıda anlatılan âdap ve usûle göre ikramda bulunabiliriz. Bu da bir sadakadır. Ve hemen herkesin bildiği, Efendimiz’in (s.a.v.) “Hastalarınızı sadaka ile tedavi ediniz” [el-Münzirî, et-Tergîb ve’t-Terhîb (Terc.) 2, 186] tavsiyelerine muvafık ve mutabık olmakla bu uygulama Sünnet’e istinad etmiş olur. Eğer bu kurban nezredilmişse (adanmışsa) adak kurbanı olur, adayan kişinin üzerine bunu kesmek vacip olur. Etinden adayan ve âilesi, usûl ve fürû yiyemez.

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder